Day 30

Een zware laatste dag van de week! Vandaag heel lang bezig geweest met iets in het menu dat maar niet wilde lukken. Maar aangezien ik niet al mijn tijd wil verliezen aan 1 ding heb ik nog wel enkele andere kleine dingen gedaan. En vele kleine dingen later is het dan toch gelukt om het bijna juist te krijgen, maandag nog de laatste details hier aan toevoegen en dan komt het helemaal in orde!

Thank god it's friday

Day 29

Vandaag weer veel kleine functies toegevoegd en helaas ook verwijderd. En ik werd ook nog gewezen op een klein detail dat niet juist was maar waar ik echt heel veel tijd mee heb verloren… Maar ik ben blij dat ik morgen zal kunnen zeggen dat het werkt! Én in m’n zoektocht naar de oplossing heb ik weer wat bijgeleerd over de achterliggende werking van Unity, da’s natuurlijk wel mooi meegenomen. Gelukkig is het morgen is het weer de laatste dag van de werkweek dus dan zal het wel wat vlotter gaan!

Losing time

Day 28

En ook vandaag weer veel trial and error en de lijst blijft groeien met grote en kleine aanpassingen. Features toevoegen én opnieuw verwijderen (dat laatste is natuurlijk niet zo leuk, dan is alles eerder tijdsverspilling, maar dit komt gelukkig niet zo veel voor). Ik ben vandaag vooral bezig geweest met het menu, om daar wat meer interactiviteit in te krijgen. Iemand anders had hier ook al een deel voor gedaan, maar aangezien ik er niet aan uit kon na een half uur of meer ben ik opnieuw begonnen, en toen was het vrij snel in orde!

Start from scratch

Day 27

Vandaag weer vrij veel klaar gekregen. Het zijn nu geen grote aanpassingen meer, maar vrij veel kleine dingen. Voor deze kleine dingen moet ik altijd wel wat zoeken in de code om na te gaan waar ik nu iets moet veranderen, zonder iets anders te saboteren. Veel zoekwerk dus! Meestal gaat het wel vrij vlot, maar soms moet ik toch lang zoeken om iets klaar te krijgen. En als het dan werkt dan merk ik soms dat sommige dingen die ik ervoor had geprogrammeerd toch niet werken zoals het zou moeten. Trial & Error!

Trial and error

Day 26

Weer een nieuwe week! Vanaf deze week moet ik een groot stuk van het programmeren op mij nemen aangezien m’n stagebegeleider die normaal ook programmeert nu ook bezig gaat zijn met een ander project. Daarom hingen er deze ochtend weer veel Post-It’s in m’n “To-do” kolommetje. Gelukkig heb ik er doorheen de dag vrij veel kunnen wegwerken. Maar tegen dat ze bijna allemaal bij “Done” hingen, waren er weer enkele bijgekomen, ik zal nog zeker weten wat te doen de komende dagen.

You know what to do

Day 25

Vandaag heb ik vele kleine en minder kleine dingen kunnen afwerken. Ook heb ik nog wat nieuwe functionaliteit moeten toevoegen, en dit ging vrij vlot. Het leek me moeilijk om deze nieuwe dingen te maken, maar het ging beter dan ik had gedacht! Ik heb de relatief complexe nieuwe functie gewoon in m’n hoofd opgedeeld in kleinere stukjes en stapjes die ik één voor één in orde bracht. En toen alle kleine stukjes werkten werd het een mooi groot geheel dat zonder problemen werkte. Vele kleintjes maken één grote!

Penguin mosaic

Day 24

Vandaag moesten we weer van thuis uit werken aangezien we in de middag een evaluatiemoment hadden op school. Ik heb thuis nog enkele optimalisaties gedaan, en voor ik het wist moest ik al vertrekken naar school. Daar ging het allemaal wel vrij vlot, totnogtoe is alles in orde, maar ik begin toch al wat stress te krijgen voor de afstudeershow. Tegen dan moet het eindwerk af zijn, maar voor mijn eindwerk ga ik ook nog 2 weken fulltime bij een ander bedrijf aan de slag. Het valt of staat met mijn werkdagen bij dat bedrijf. Het is riskant, maar het leven is aan de durvers!

dare album cover

Day 23

Vandaag nog goed kunnen doorwerken aan de tutorial, nu kan ik écht bijna zeggen dat het bijna klaar is. Vandaag is de tutorial ook eens gecontroleerd door een andere stagebegeleider, dit moest wachten aangezien hij ziek was vorige week. Deze had nog wel enkele opmerkingen, maar ik denk wel dat ik na vandaag aan al zijn eisen voldoe. Er zat ook nog een probleem in waar we met 3 ons hoofd al hebben over gebroken, maar hier heb ik op het allerlaatste nog een omweg voor gevonden zodat het wel werkt. Het is niet de properste oplossing, maar voor nu werkt het toch alleszins!

Thinking cartoon

Day 22

Hoewel het vandaag een vrije dag is heb ik toch nog een beetje verdergewerkt. Ik heb de bugfix die ik gisteren had toegepast in Coin Army nu ook in Siegebreaker toegepast. Voor de rest heb ik nog wat gekeken naar de tutorial, zo heb ik sommige kleine grafische details aangepast zodat ze geen doorn in het oog meer kunnen zijn!

Doorn

Day 21

Vandaag heb ik niet zoveel kunnen doen als ik hoopte, maar ik heb toch niet niks gedaan! (wegens andere verplichtingen en dus tijdsgebrek, niet uit luiheid). Ik wilde de tutorial nog wat opsmukken, maar toen ik onze spel opstartte merkte ik dat er iets mis was, ik kreeg namelijk een leeg spel te zien. Ik dacht eerst dat dit aan m’n iPad lag, maar toen ik het daarna probeerde te spelen in onze ontwikkelomgeving zag ik al snel dat er een fout was. Het had te maken met het einde van de maand, we maken ergens gebruik van de datum en tijd in ons spel, maar dit stond dus niet op punt. Eigenlijk een “Millenium bug” die elke laatste dag van de maand zou voorkomen. Niet zo goed dus… maar na even zoeken was het toch vrij simpel op te lossen!

Millenium bug